6 hotspots in Amsterdam Oost

Als we een dagje naar Amsterdam gaan, stappen onze voeten vaak vanuit station Amsterdam Centraal automatisch richting de Kalverstraat, de Bloemenmarkt en dan een drankje op het Leidseplein. Dit keer is het anders. Ons beginpunt is anders. We stappen uit de trein in Muiderpoort en zien hierdoor een heel ander deel van onze hoofdstad. Dit blog neemt je mee naar de hotspots in Amsterdam Oost.

De reden dat wij naar Amsterdam gaan, is dat Leo Sayer er een optreden geeft. Om hem te kennen moet je echt boven de 50 zijn, maar ben je jonger dan is de kans groot dat je toch zijn hits wel herkent. When I Need You bijvoorbeeld, een prachtige ballad om even lekker bij weg te zwijmelen. Dat hebben we dan ook zeker gedaan, maar eerst was er tijd om Amsterdam onveilig te maken :-).

The Manor

Zoals gezegd is ons startpunt station Muiderpoort. Van daaruit lopen we binnen 5 minuten naar ons hotel The Manor. Een viersterrenverblijf dat gevestigd is in een voormalig ziekenhuis. En prachtig monumentaal pand lacht ons toe. We worden ontvangen door de butler, die met een schuin oog kijkt naar de korte broek van Willem. ‘U bent erop gekleed, zie ik,’ zegt hij enigszins afkeurend (denken wij). We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat de man in het keurige pak zelf ook wel wat luchtigers aan had willen trekken. Willem knikt en schenkt hem een glimlach. Het hotel is prachtig. Statige entree, een mooi terras met loungebanken en een moderne kamer met inloopdouche en perfecte bedden. Toch lonkt de omgeving, en we besluiten er snel op uit te trekken.

De Dappermarkt

Vlakbij station Muiderpoort bevindt zich de Dappermarkt. Een hele leuke markt waar je echt even overheen moet wandelen, wanneer je in de buurt bent. De Dappermarkt vindt zichzelf in ieder geval de leukste markt van Amsterdam :-). Je kunt hier elke dag behalve zondag terecht.

Het Oosterpark

Op nog geen 50 meter van het hotel lopen we zo het Oosterpark in. Een fantastische omgeving waar talloze mensen aan het sporten zijn. Klasjes met bootcampers, joggers, mensen die in het gras aan het planken zijn, tai chi beoefenaars en nog veel meer variaties komen we tegen. We voelen ons bijna schuldig, dat we zo aan het slenteren zijn. Vanuit het park lopen we richting het Waterlooplein. We nemen niet de hoofdroute, maar lopen langs de Amstel en de Magere Brug. Vlak voordat we bij het Waterlooplein zijn, slaan we linksaf de Reguliersbreestraat in. We belanden op het Rembrandtplein voor een drankje. Daarna is het tijd om terug te wandelen, en dat doen we via…… je raadt het al…… toch weer die Bloemenmarkt en het Leidseplein. Nadat we ook de P.C. Hooftstraat doorgelopen zijn, pakken we onze Google maps app erbij om weer richting Oost te geraken. Een pittige wandeling, maar wel langs erg leuke straten vol vertier.

Caffe Milo

Nadat we ons wat opgefrist hebben en de korte broek en zomerjurk hebben verruild voor een wat gekledere outfit, gaan we op zoek naar iets te eten. We vinden het vintage restaurantje Caffe Milo, tegenover het Oosterpark, aan de kant van The Manor. De kaart is niet uitgebreid, maar we hebben hier heerlijk gegeten. Willem had een entrecote en ik een Panzerotto. Dat is een mini Calzone, gevuld met o.a. mozzarella. Het was een voorgerecht, maar ik had er meer dan genoeg aan. De bediening is heel vriendelijk en de prijzen ook!

Q factory

Dan ons hoofdgerecht van het weekend, het concert van Leo Sayer. Nou, lieve mensen, wat een feest wat dat! Waanzinnig hoe die ouwe rocker onze voetjes van de vloer kreeg. De Q factory is een niet heel groot poppodium, waardoor je echt het gevoel kreeg dat je het met elkaar beleefde. We hadden ook in no time ‘vrienden’ gemaakt, waar we de rest van de avond lekker mee gekletst hebben tussen de bedrijven door. Het sfeertje was erg goed en we gaan zeker vaker deze gelegenheid bezoeken. Overigens is er ook een hip restaurant bij, dus dat gaan we de volgende keer proberen.

Na afloop nemen we nog een afzakkertje bij één van de vele bruine kroegen in de buurt en, oké, ik vertel het toch maar, daarna hebben we ons bezondigd aan een patatje van de FEBO :-). Smaakte erg lekker om 2 uur ’s nachts.

Het Tropenmuseum

Na een lekker ontbijtje in ons sterrenhotel (waar we maar liefst tot 11 uur terecht konden), is ons laatste voornemen om het Tropenmuseum te bezoeken, dat op 300 meter afstand ligt. Er blijkt een expositie te zijn over Japan. Nu is Willem daar toevallig erg in geïnteresseerd, dus hij viel met zijn neus in de boter. Het Tropenmuseum vertelt verhalen over universele menselijke thema’s zoals rouwen, vieren, versieren, bidden of vechten. Ze maken nieuwsgierig naar de enorme culturele diversiteit die de wereld rijk is. In het Tropenmuseum ontdek je dat we op de verschillen na, allemaal hetzelfde zijn: mens.

Wat mij in het bijzonder aantrok was het imposante gebouw waarin het Tropenmuseum gehuisvest is. Vanuit de grote centrale lichthal in het Rijksmonument heb je een weids uitzicht op alle ruimten waar de thema’s worden uitgelicht. Alleen al de wandeling door het museum maakt het een bezoek meer dan waard!

Amsterdam is meer dan de Kalverstraat en de wallen

Ik hoop dat je door het lezen van dit blog net als ons tot de ontdekking bent gekomen dat ook Amsterdam Oost veel te bieden heeft. Veel meer nog dan wij konden zien in de korte tijd dat wij er waren. Oost is echt hip & happening. Wil je er meer over weten, kijk dan ook eens hier.

Heel veel plezier in alle delen van onze prachtige hoofdstad Amsterdam!