Java & Bali

We maakten in 2018 een mooie reis naar Java en Bali. Dat deden we in groepsverband met reisorganisatie Fox.

We kwamen een dagje eerder aan in Jakarta, omdat we graag samen de hoofdstad van Indonesie wilden verkennen. Hoewel de stad niet zo mooi is als bijvoorbeeld Kuala Lumpur of Singapore, is het toch jammer om niet even rond te lopen, als je er toch bent, vonden wij. En dat bleek de moeite waard! We bezochten een aantal winkelcentra (leuk om mensen te kijken), de haven en een hele gave rooftopbar. Ook de Ierse pub was erg gezellig :-). Je vindt tal van leuke adresjes via Tripadvisor.

De volgende dag reizen we van Jakarta naar Bandung, bekend om de vele koloniale art-deco gebouwen, veelal ontworpen door Nederlandse architecten.

Na de lunch in Bandung brengen we een bezoek aan het indrukwekkende Nederlandse ereveld Pandu, gelegen vlak buiten Bandung. De meeste graven op het ereveld zijn van Nederlanders die omgekomen zijn tijdens de bezetting van Indonesië door Japan. Zeer indrukwekkend!

In de middag brachten we een bezoek aan het leuke angklung muziekschooltje van Pak Ujo, waar Javaanse kinderen muziek maken en zingen.

Dag 4 brengen we een bezoek aan de theeplantage Malabar, schitterend gelegen ten zuiden van Bandung in het hart van de Preanger hooglanden. Deze plantage werd tijdens de Nederlands koloniale tijd opgericht en is inspiratiebron geweest voor het boek ‘Heren van de Thee’ van Hella Haasse. ‘Theeplanter’ Karel Bosscha is verantwoordelijk geweest voor het tot bloei brengen van de plantage.

De volgende dag gaan we met de trein op weg naar de Jogjakarta. De plaats waar we een aantal nachten verblijven om van daaruit onder meer de Borobodur te bezoeken.

Tijdens het verblijf in Jogjakarta brengen we verder een bezoek aan het museum bij de Kraton, het paleis van de Sultan, aan de zilverwerkplaats van Kota Gede en een lokaal batikfabriekje. We wandelen door de gezellige winkelstraat Jalan Malioboro.

De fietstocht door Jogjakarta was een hoogtepuntje. We fietsen langs rijstvelden en eindigen de tocht bij het Hindoe-Javaanse tempelcomplex Prambanan.

We reizen door naar het Oosten van Java en bezoeken daar de Bromo vulkaan. Een stoffige onderneming die midden in de nacht al start, maar wanneer je bovenop de krater staat blijkt het de moeite waard geweest!

Via Kalibaru reizen we met de ferry naar Bali, waar we nog een aantal heerlijke stranddagen hebben gehad. In Kalibaru kun je eventueel nog koffie- en cacaoplantages bezoeken. Wij hebben de dag gebruikt om een beetje uit te rusten :-).

Op Bali hebben we een heerlijke tijd gehad in een prachtig hotel, dat we overigens niet via Fox geboekt hebben. Tandjung Sari is er voor mensen die echt schandalig verwend willen worden. Hier voel je je vanaf dag 1 alsof je familie bent. We gingen voldaan huiswaarts in de wetenschap: hier komen we zeker terug!